Beépítési előírás részletes magyarázása

A turbófeltöltőkhöz mellékletként minden esetben adunk beépítési előírást, amely a fontos dolgokat tartalmazza, hogy elkerülhető legyen a közvetlen beépítés utáni turbófeltöltő meghibásodás.

1. A turbófeltöltő felszereléskor, amikor már a turbófeltöltő a helyén van, és az olajvisszafolyó ág bekötésre került, akkor kell friss motorolajjal feltölteni az olaj bemeneti nyílást, hogy addig ameddig az olaj meg nem jelenik a nyomóágon, addig se maradjon kenés nélkül a turbófeltöltő.

2. Az olaj bemeneti és kimeneti nyílásához, a csatlakozó olajvezetékekhez legtöbb esetben tömítést alkalmaznak. Előfordulhat, hogy csak a visszafolyó ághoz, de lehetséges, hogy mindkettő olyan kialakítású, hogy tömítést kell alkalmazni. Miért nem szabad folyékony tömítő masszát alkalmazni? Azért mert ha a tömítést bekenik tömítő masszával a kigyüremlő masszát az olajnyomás az olajcsatornába viszi és ott eltömíti az olajfuratot, melynek a következménye, hogy a turbófeltöltő meghibásodik.

beepn.jpg beep8.jpg beep5.jpg

3. A visszafolyó ágon szintén hasonló a helyzet ott a kigyüremlett anyagot az olaj magával viszi az olajteknőbe, és rárakódik az olajszivattyú szívócsövére, illetve leszűkíti a visszafolyást, amelynek következménye, hogy nem tud szabadon visszafolyni az olaj és vagy turbina oldalon, vagy kompresszor oldalon megjelenik az olajfolyás. Egyes jármű típusoknál előforduló probléma az olaj áteresztő csavarban levő szitaszűrő eltömődése / Peugeot, Citroen, Ford /, aminek a következménye, hogy az új turbófeltöltő rövid időn belül hibás lesz.

beep6.jpg beep9.jpg

Gyakori probléma a kartergáz szűrő / BMW / eltömődése, membrán leragadása, lefagyása, amelynek következménye, hogy túlnyomás keletkezik a motor belsejében, és nem engedi a szabad olajvisszafolyást az olajteknőbe. Vannak jármű típusok, amelyeknél a turbócsere alkalmával az olajnyomó csövet is cserélni kell főleg a benzines típusoknál, ahol eleve már magasabb hőmérsékleten üzemel a turbófeltöltő. Az olajnyomócsőbe az olaj a kipufogócsonk magas hőmérsékletétől besül, elkokszolódik, majd teljesen elzárja az olaj útját /VW, Audi 1,8T, Nissan

beep7.jpg beep.jpg beepn1.jpg beepu.jpg

4. A motorolaj cserét, olajszűrő betét cserét levegőszűrő betét cserét, még mielőtt a turbófeltöltő leszerelésre kerül célszerű elvégezni, mert az újonnan felszerelt turbófeltöltő már a friss olajjal kerül beindításra. Az elromlott turbófeltöltőnek már teljesen mindegy, de az új vagy felújítottnak nem. Sokszor előforduló hiba, hogy az új vagy felújított turbófeltöltőt felszerelik, beindítják, sőt még mosóolajjal átmossák, és azután engedik le az olajat. Ilyenkor csodákat lehet látni a turbófeltöltő belsejében, pedig még nem is ment jóformán a jármű.

5. A felfekvő felületek ellenőrzése fontos, hogy ne legyen kipufogógáz kifújás a kipufogócsonk és a turbófeltöltő között, valamint a leömlő cső és a turbófeltöltő között. Az olaj nyomócső és visszafolyó cső csatlakozásnál a felfekvő felületek tiszták legyenek, ne maradjon tömítés maradvány vagy záródugó. Ellenőrizni kell a levegő nyomóágát és a szívóágat is. Sokszor előforduló probléma, hogy gyorsan lecserélik a turbófeltöltőt, és nem ellenőrzik a szívóágat nem maradt-e benne az előző turbófeltöltő meghibásodásából származó maradványok.

beepn0.jpg beepn1_(1).jpg beepn2.jpg

Ilyenkor szükséges egy motorra két turbófeltöltő. Ez tipikus figyelmetlenségből eredendő szerelői hiba. Előforduló probléma a légszűrő csere alkalmával a légszűrőbe beesett anya, bennfelejtett csavarhúzó stb.

6. Miért szükséges a motort kb. 5 percig alapjáraton járatni. Azért, hogy a turbófeltöltő kenését biztosító csőrendszer telítődjön olajjal. Szigorúan tilos a gázpedálra lépni, abból a megfontolásból, hogy minél gyorsabban kapja fel az olajat a motor. Ez is tipikus szerelői hiba. Célszerű az olajszűrő betétet is feltölteni olajjal és így felszerelni. Ilyenkor történik az, hogy a turbófeltöltő a felszereléskor megy tönkre, látható a megbontás után a csapágy anyagának felkenődése. Alapjáraton a turbófeltöltő éppen, hogy forog, erre az időre elegendő az olajfuraton át feltöltött olaj, de abban a pillanatban, hogy a gázpedálra lépünk már a turbófeltöltő 50-100000 fordulaton működik kenés nélkül és felkenődik a csapágy anyaga a tengelyre és a tengely is elszíneződik. A kenési elégtelenség miatt a turbófeltöltő megy legelőszőr tönkre elég, ha 15-30 mp.-re kimarad a kenés. Az új típusú turbófeltöltők már 200000 fordulatszám felett működnek ezért a legkisebb kenési rendellenességnél, olajhiánynál a turbófeltöltő sérül meg.

beepn3.jpg beepn4.jpg