Miért nem érdemes a turbó geometriáját, vagy a teljes turbót tisztítani/javítani házilag?

A turbófeltöltők köztudottan nagy szerepet játszanak a modern gépjárművek teljesítményének fokozásában. A beáramló kipufogógázok energiáját használva sűríti a levegőt, ezáltal több levegőt juttat a hengerekbe. Manapság rengeteg javítóműhely közül válogathatunk, de előfordulhat, hogy az árak ismeretében kedvet kapunk a házi javításhoz, mondván, nem is lehet ez olyan nehéz munka. Kaptunk már korábban olyan értékelést, hogy a szakma „túlmisztifikálja” a turbójavítást, pedig csupán egy egyszerű munka olcsó alkatrészekből… Cikkünkben ezt a tévhitet szeretnénk egy kicsit eloszlatni.

A turbófeltöltők valósága: túl egyszerűnek hitt javítások

A turbófeltöltő működése egy komplex folyamat. A teljesítménye összefügg a beszívható levegő mennyiségétől és a kiáramló kipufogógáz mennyiségétől. Ezért fontos, hogy a levegőszűrő tiszta legyen a katalizátor és a kipufogó rendszer átjárható legyen.

Több okból sem érdemes szakember bevonása nélkül hozzányúlni a turbófeltöltőhöz. Amikor valaki házilag szedi szét a turbót, esélyes, hogy nem jól, vagy egyáltalán nem jelöli össze az alkatrészt, így összeszereléskor fennáll a lehetőség, hogy nem stimmelnek a szögállások, és nem lehet visszaszerelni az autóra. Léteznek fix állású turbók, ahol nem lehet eltéveszteni, de nem mind ilyen. Továbbá egy szakember ismeri a módszereket, hogy hogyan kell kíméletesen szétbontani egy turbót, hogy ne sérüljön. A mellékelt fotókon látható, hogy hogy néz ki egy házi szétszedésnek áldozatul esett turbófeltöltő. Látható, hogy a csapágyházból kitört egy darab, illetve a turbinaházon is ütésnyomok találhatóak.

BorgWarner turbófeltöltő beazonosítása az adattáblája segítségével
A „szakszerű” munka nyomai
BorgWarner turbófeltöltő beazonosítása az adattáblája segítségével
Látható, hogy a csapágyházból kitört egy darab, illetve a turbinaházon is ütésnyomok találhatóak
BorgWarner turbófeltöltő beazonosítása az adattáblája segítségével
A középrész cseréje mindenképp szükséges
BorgWarner turbófeltöltő beazonosítása az adattáblája segítségével
Egy újabb nézőpont

A turbójavítás buktatói: Miért kerülje a „DIY” megoldásokat?

A második szempont, amiért nem érdemes „DIY” módszerekkel belevágni a turbójavításba, mert szétszereléskor előfordulhat, hogy a VGT karikából kiesnek a görgők, és könnyű elveszíteni az elemeit, vagy helytelenül összerakni – ami ismét azt eredményezi, hogy nem lehet összerakni a turbót, és használhatatlanná válik.

A változó geometriájú turbófeltöltőket javításkor mindig be kell állítani gyári értékekre. Ezt pedig manuálisan nem lehet kivitelezni. Kizárólag a szakszervizek rendelkeznek olyan beállítópaddal, amibe az egyes típusok gyári értékeit pontosan beprogramozták. Amennyiben nem így állítják a turbófeltöltőt, működésbeli, – és teljesítményproblémák állhatnak fenn.

Ki kell térnünk az alkatrészek minőségére is. Aki nem szakmabeli, nem feltétlenül ismeri az egyes alkatrészbeszállítók termékjellemzőit, nincs tapasztalata az anyagminőséggel kapcsolatban. A turbószervizek dolgozói hosszú évek tapasztalatával rendelkeznek, hogy milyen beszállítóktól érdemes rendelni, és melyek azok, akikhez sok negatív tapasztalat fűződik. Értelemszerűen a nagyon olcsó alkatrészek felkelthetik a gyanút, hogy nem a letökéletesebb termékkel fogunk találkozni.

Hosszú távon tehát érdemes szakemberre bízni ezeket a munkákat, mert a turbófeltöltő élettartama akkor optimális, ha szakszerűen javítják. Csupán rövid távú segítséget nyújt az otthoni javítás, és később akár pluszköltségek is felmerülhetnek, ha nem sikerült tökéletesen, és tényleg el kell vinni egy turbószervizbe, ahol elölről kezdődik a folyamat.

Hogyan óvjuk a turbófeltöltőnket és miként ismerjük fel az esetleges problémákat?

Tulajdonosként viszont sokat tehetünk a turbófeltöltőnk élettartamának növelése és az állapotmegőrzés érdekében. Az autó használati módja nagyban befolyásolja a meghibásodás valószínűségét. A legfontosabb tényező a turbós autóknál a megfelelő ideig tartó előmelegítés és visszahűtés. „Ha hideg nem hajtom, ha meleg nem állítom le.” Tehát közvetlenül indítás után lehetőleg ne induljunk el padlógázzal, illetve hosszabb utazás után nem szabad rögtön leállítani – például amikor megállunk tankolni az autópályán. Mindenképp szükséges előtte egy kis ideig járatni a motort. Továbbá időnként érdemes nagyobb fordulatszámon használni, hogy tisztuljon a rendszer.

Ha a következő jeleket tapasztaljuk, valószínűleg turbóprobléma áll fenn:

  • Csökkenő motorteljesítmény
  • Fekete füst
  • Kék füst
  • Megnövekedett olajfogyasztás
  • Erős, sivító hang

Ilyenkor tehát minél hamarabb keressük fel autószerelőnket, az ő tanácsai alapján pedig egy turbószervizt.

A turbófeltöltők tehát annál komplexebb alkatrészek, hogy házilag tökéletesen kivitelezhető legyen egy javítás. Ha már fennáll a probléma és biztosra akarunk menni, mindenképp keressünk fel egy jó autószervizt, és egy még jobb turbószervizt. (Például minket. 😊) Addig is, a fent említett karbantartási tippekkel igyekezzünk segíteni a turbós autónk optimális működését!

AJÁNLJUK MÉG

További érdekes témák

  • Miért fontos az olajcsere?

Miért fontos az olajcsere?

Miért fontos az olajcsere? A turbófeltöltő beépítési előírás legfőbb pontja az olajcsere, olajszűrő csere, levegőszűrő csere