Turbó nyomásszabályzó szelep: Működés, karbantartás, hibaelhárítás

Minden, amit tudni érdemes a turbó nyomásszabályzó szelepek világáról. A nyomásszabályzó szelep egy szinte minden turbófeltöltőn megtalálható alkatrész. Több néven is emlegetik: turbo actuator/wastegate szelep/megkerülő szelep/”drucklabda”. Az aktuátoroknak egyszerű, de annál jelentősebb szerepe van a turbófeltöltő működésben.

Turbofeltöltők működése és szabályozása: A hatékonyabb motorok titka

A turbófeltöltők alapvető működési elve azon alapul, hogy a kipufogógázt, ami veszendőbe menne, munkára fogjuk. A tökéletes égéshez több levegő szükséges, amit a szívó motorok már nem tudnak biztosítani. A turbófeltöltőt a kipufogógáz hajtja meg és az általa létrehozott többletlevegőt juttatja be az égetésbe, ahol nagy nyomással juttatja hozzá az üzemanyagot. Szabályzó nélkül a turbófeltöltő nyomásértéke kontrollálatlanul emelkedne, ezt pedig nem bírná el az autó motorja. Éppen ezért szükség van egy eszközre, ami a turbón áthaladó maximális töltőnyomást korlátozza. Amikor a kipufogógáz nyomása egy bizonyos értéket átlép, a szelep kinyit, így a kipufogógáz a turbó további pörgetése nélkül távozik.

Létezik külső és belső nyomásszabályzó szelep. A belső szelep a turbófeltöltő részét képezi. A külső szelep a turbófeltöltő és a hengerfej között helyezkedik el. A lényegi szerepe mindkét típusnak ugyanaz – a többlet töltőnyomás szabályzása.

A teherautók és munkagépek turbófeltöltőinél előfordul szabályozatlan turbófeltöltő, de a személyautóknál mindegyik rendelkezik ezzel az alkatrésszel.

A szabályzók evolúciója

A régebbi típusú turbófeltöltőket még a „hagyományos”, nyomásra működő szabályzó szelepekkel szerelték, melyek a többlet töltőnyomást engedik le. Ezen a kategórián belül léteznek a vákuumra működő szabályzószelepek, melynek célja, hogy leállítás után a kipufogócsonkban lévő kipufogógáz el tudjon távozni.

A későbbi, változó geometriás turbófeltöltőknél már vezérlőszelepnek nevezzük ezt az alkatrészt. Ebben a kategóriában is több típust különböztetünk meg. Vannak sima vákuumos, és helyzetérzékelő pótméterrel egybeépített vákuumos vezérlésű szeleppel szerelt turbófeltöltők, illetve elektromotoros vezérlésű turbók. A modern gépjárművekben már javarészt az elektromos szabályzós turbófeltöltők dominálnak.

Felmerülő problémák

Vákuumos szabályzók esetén idővel a nyomás és a hő kezdheti el gyengíteni a rugót. Ez eredményezheti, hogy a wastegate előbb nyit, mint kellene, és csökkenti a nyomást – ezáltal a turbó teljesítményét. Továbbá az is előfordulhat, hogy elszakad benne a membrán, ami azt jelenti, hogy a szelep egyáltalán nem tud kinyitni. Ez komoly károkat okozhat a motorban.

Vákuumos nyomásszabályzó-szelep
Vákuumos nyomásszabályzó-szelep
Helyzetérzékelős nyomásszabályzó szelep
Helyzetérzékelős nyomásszabályzó szelep
Nyomásszabályozó szelep elektromos vezérlőegység
Nyomásszabályozó szelep elektromos vezérlőegység
Wastegate actuator
Wastegate actuator
Nyomásszabályozó szelep cserélhető helyzetérzékelő
Nyomásszabályozó szelep cserélhető helyzetérzékelő

Egy hibás elektromos aktuátor is okozhatja, hogy a gépjármű elveszíti az erejét, és kigyullad a „check engine” lámpa. Az elektromos vezérlésű turbófeltöltők elektronikájának meghibásodása összefügg a változó geometria meghibásodásával. Ha a változó geometria nem működik, vagy akadozik, akkor a vezérlőmotor fogaskerekei sérülnek. Ilyenkor csere szükséges. Előfordulhat, hogy javítható, de az utángyártott fogaskerekek minősége nem megfelelő, illetve kevés típushoz kapható külön ez az alkatrész.

A helyzetérzékelő pótméterrel ellátott szelepeknél a leggyakoribb hiba a pótméter meghibásodása. Ez egy rendkívül érzékeny alkatrész, akár egy beázás is tönkreteheti. Két típusa van, a csavarozható – ezt lehet külön cserélni, és a fix – ezt kompletten a vákuumdobbal együtt lehet cserélni.
Önmagában az alkatrész karbantartására külön nincs mód, mert ez egy zárt rendszer. Az alapvető tanácsok vonatkoznak erre a területre is, melyekkel a komplett turbófeltöltő megóvható.

Évről évre fejlődik a technika a turbófeltöltők terén is, akárcsak bármely más területen. A szabályzók is egyre komplexebbek lesznek, a javítási és cserelehetőségek pedig csökkennek. Minél modernebb egy turbófeltöltő, annál kevesebb esély van rá, hogy elérhető hozzá cserealkatrész.

Nyomásszabályzó vagy vezérlő elektronika nélkül tehát a turbófeltöltő nem tudná ellátni optimálisan a feladatát. Meghibásodása egyértelműen észlelhető, például nem lehet beállítani a gépjárművön a turbót, nem adja le a megfelelő teljesítményt, esetleg letilt az autó. Ha ilyesmit tapasztalunk, mindenképpen érdemes szakembert felkeresni.

AJÁNLJUK MÉG

További érdekes témák