Turbó nyomásszabályzó szelep: Működés, karbantartás, hibaelhárítás
Minden, amit tudni érdemes a turbó nyomásszabályzó szelepek világáról. A nyomásszabályzó szelep egy szinte minden turbófeltöltőn megtalálható alkatrész. Több néven is emlegetik: turbo actuator/wastegate szelep/megkerülő szelep/”drucklabda”. Az aktuátoroknak egyszerű, de annál jelentősebb szerepe van a turbófeltöltő működésben.
Turbofeltöltők működése és szabályozása: A hatékonyabb motorok titka
A turbófeltöltők alapvető működési elve azon alapul, hogy a kipufogógázt, ami veszendőbe menne, munkára fogjuk. A tökéletes égéshez több levegő szükséges, amit a szívó motorok már nem tudnak biztosítani. A turbófeltöltőt a kipufogógáz hajtja meg és az általa létrehozott többletlevegőt juttatja be az égetésbe, ahol nagy nyomással juttatja hozzá az üzemanyagot. Szabályzó nélkül a turbófeltöltő nyomásértéke kontrollálatlanul emelkedne, ezt pedig nem bírná el az autó motorja. Éppen ezért szükség van egy eszközre, ami a turbón áthaladó maximális töltőnyomást korlátozza. Amikor a kipufogógáz nyomása egy bizonyos értéket átlép, a szelep kinyit, így a kipufogógáz a turbó további pörgetése nélkül távozik.
Létezik külső és belső nyomásszabályzó szelep. A belső szelep a turbófeltöltő részét képezi. A külső szelep a turbófeltöltő és a hengerfej között helyezkedik el. A lényegi szerepe mindkét típusnak ugyanaz – a többlet töltőnyomás szabályzása.
A teherautók és munkagépek turbófeltöltőinél előfordul szabályozatlan turbófeltöltő, de a személyautóknál mindegyik rendelkezik ezzel az alkatrésszel.
A szabályzók evolúciója
A régebbi típusú turbófeltöltőket még a „hagyományos”, nyomásra működő szabályzó szelepekkel szerelték, melyek a többlet töltőnyomást engedik le. Ezen a kategórián belül léteznek a vákuumra működő szabályzószelepek, melynek célja, hogy leállítás után a kipufogócsonkban lévő kipufogógáz el tudjon távozni.
A későbbi, változó geometriás turbófeltöltőknél már vezérlőszelepnek nevezzük ezt az alkatrészt. Ebben a kategóriában is több típust különböztetünk meg. Vannak sima vákuumos, és helyzetérzékelő pótméterrel egybeépített vákuumos vezérlésű szeleppel szerelt turbófeltöltők, illetve elektromotoros vezérlésű turbók. A modern gépjárművekben már javarészt az elektromos szabályzós turbófeltöltők dominálnak.
Felmerülő problémák
Vákuumos szabályzók esetén idővel a nyomás és a hő kezdheti el gyengíteni a rugót. Ez eredményezheti, hogy a wastegate előbb nyit, mint kellene, és csökkenti a nyomást – ezáltal a turbó teljesítményét. Továbbá az is előfordulhat, hogy elszakad benne a membrán, ami azt jelenti, hogy a szelep egyáltalán nem tud kinyitni. Ez komoly károkat okozhat a motorban.
Egy hibás elektromos aktuátor is okozhatja, hogy a gépjármű elveszíti az erejét, és kigyullad a „check engine” lámpa. Az elektromos vezérlésű turbófeltöltők elektronikájának meghibásodása összefügg a változó geometria meghibásodásával. Ha a változó geometria nem működik, vagy akadozik, akkor a vezérlőmotor fogaskerekei sérülnek. Ilyenkor csere szükséges. Előfordulhat, hogy javítható, de az utángyártott fogaskerekek minősége nem megfelelő, illetve kevés típushoz kapható külön ez az alkatrész.
A helyzetérzékelő pótméterrel ellátott szelepeknél a leggyakoribb hiba a pótméter meghibásodása. Ez egy rendkívül érzékeny alkatrész, akár egy beázás is tönkreteheti. Két típusa van, a csavarozható – ezt lehet külön cserélni, és a fix – ezt kompletten a vákuumdobbal együtt lehet cserélni.
Önmagában az alkatrész karbantartására külön nincs mód, mert ez egy zárt rendszer. Az alapvető tanácsok vonatkoznak erre a területre is, melyekkel a komplett turbófeltöltő megóvható.
Évről évre fejlődik a technika a turbófeltöltők terén is, akárcsak bármely más területen. A szabályzók is egyre komplexebbek lesznek, a javítási és cserelehetőségek pedig csökkennek. Minél modernebb egy turbófeltöltő, annál kevesebb esély van rá, hogy elérhető hozzá cserealkatrész.
Nyomásszabályzó vagy vezérlő elektronika nélkül tehát a turbófeltöltő nem tudná ellátni optimálisan a feladatát. Meghibásodása egyértelműen észlelhető, például nem lehet beállítani a gépjárművön a turbót, nem adja le a megfelelő teljesítményt, esetleg letilt az autó. Ha ilyesmit tapasztalunk, mindenképpen érdemes szakembert felkeresni.
AJÁNLJUK MÉG
További érdekes témák
A turbó geometriáról (VNT, VGT) – leragadás, annak jelei
A modern autók többsége turbófeltöltővel van szerelve, ezek közül is egyre elterjedtebbek a változó geometriával
Turbó felújítás árak: Mit kapunk a pénzünkért?
A turbófeltöltők jelentős szerepet töltenek be a modern gépjárművek teljesítményének növelésében, de mi a teendő,
Turbó nyomásszabályzó szelep: Működés, karbantartás, hibaelhárítás
Minden, amit tudni érdemes a turbó nyomásszabályzó szelepek világáról. A nyomásszabályzó szelep egy szinte minden
Miért nem érdemes a turbó geometriáját, vagy a teljes turbót tisztítani/javítani házilag?
A turbófeltöltők köztudottan nagy szerepet játszanak a modern gépjárművek teljesítményének fokozásában. A beáramló kipufogógázok energiáját
Hogyan kell a turbófeltöltőt beazonosítani vásárlás vagy javítás/felújítás esetén?
Napjainkban a modern belső égésű motoros gépjárműveket szinte mind turbófeltöltővel szerelik. A turbófeltöltő a motor
Minden esetben rossz a turbó, ha folyatja az olajat?
Minden esetben rossz a turbó, ha folyatja az olajat? Előfordul, hogy egy nem rég javított