Az autómárkák és a turbógyárak kapcsolata, avagy lehet-e gyári BMW/Mercedes/Opel stb. turbót vásárolni

Turbóhiba esetén az ember értelemszerűen rákeres a saját autójának a turbójára. Például beírjuk, hogy „BMW turbo” (Opel Astra turbo, Merci turbo, Suzuki turbo, Porsche Cayenne turbo stb). De így nagyon általános infókat kaphatunk csak, nem biztos, hogy megtaláljuk, mire is van pontosan szükségünk.

Melyik az eredeti turbó?

Először is, fontos leszögezni, hogy az autógyárak nem gyártanak turbófeltöltőt (kivéve korábban a Toyota), tehát nem létezik BMW turbó, Opel turbó vagy Suzuki turbófeltöltő és lehetne még sorolni, tehát nincs ilyen, hogy autómárka turbó. Turbógyárak vannak, és ők szerződnek le az autógyárakkal egy-egy típusra, hogy melyik turbógyár szállítsa le a turbófeltöltőt az autógyárnak. Ilyenek például a BorgWarner, Mitsubishi, Garrett, BMTS (Bosch-Mahle Turbo Systems), IHI, Holset, CZ, Toyota. Ezek a gyári turbó beszállítók. Minden más márka utángyártott. Az alábbi fotókon láthatjuk, hogy néznek ki az eredeti turbók a dobozukban.

Mitsubishi eredeti turbófeltöltő a dobozában
Mitsubishi eredeti turbófeltöltő a dobozában
BorgWarner eredeti turbófeltöltő a dobozában
BorgWarner eredeti turbófeltöltő a dobozában
Garrett eredeti turbófeltöltő a dobozában
Garrett eredeti turbófeltöltő a dobozában
BMTS (Bosch-Mahle Turbo Systems) eredeti turbófeltöltő a dobozában
BMTS (Bosch-Mahle Turbo Systems) eredeti turbófeltöltő a dobozában

Valóban a geometria a hibás?

A legegyszerűbb vizsgálati módszer, hogy geometria problémáról van-e szó, az az, hogy megfigyeljük, hogy amikor beindítjuk a motort, akkor a változó geometria rudazata lezár-e. Ha akadozva megy, akkor már probléma van. Amikor leállítjuk a motort, akkor a geometria kinyílik, hogy a kipufogórendszerben levő gázok szabadon távozhassanak.

A letapadás lehetséges okai

Az egyik legnépszerűbb szolgáltatásunk a turbó geometria tisztítás, beállítás. Gyakran előfordul, hogy a turbófeltöltő valójában nem hibás, csupán a használatból eredő szennyeződések miatt megragadnak a lapátjai.

A letapadás egyik fő oka, hogy az autó túlnyomórészt városi használatnak van kitéve, ami a turbó egyik legnagyobb ellensége. A kis sebesség, rövid távok nem teszik lehetővé a megfelelő tisztulást, az égés tökéletlen lesz és az olajkoksz benne marad a turbóban. Ez hosszú távon leragadást okoz. Ilyenkor tapasztalhatunk teljesítménycsökkenést, illetve letilthat és jelezhet elektronika hibát is az autó. Természetesen nem csak ez lehet a hibajelenségek oka, előfordulhat, hogy valóban a turbó elektronika hibásodott meg. Pontos diagnózisért fel kell keresni autószerelőnket, majd egy turbószervizt.

A geometria – ahogy a komplett turbó – állapota természetesen függ a motor állapotától is, nagyban számít, mennyire használódott el. Ezért fontos az autó rendszeres karbantartása, nem lehet elégszer hangsúlyozni a rendszeres olajcsere fontosságát.

Amennyiben tudjuk, hogy a dízel autónkat sokat használjuk városban, érdemes figyelni rá, hogy alkalmanként tegyünk vele egy hosszabb utat nagyobb sebességgel, hogy a rendszer tisztulhasson. Így sokat tehetünk azért, hogy ne szembesüljünk a letapadásra utaló hibajelenségekkel. Amennyiben az említett tüneteket tapasztaljuk, forduljunk mihamarabb szakemberhez.

AJÁNLJUK MÉG

További érdekes témák